REGULAMIN PRACY
ZARZĄDU GŁÓWNEGO
ZWIĄZKU EMERYTÓW I RENCISTÓW
STRAŻY GRANICZNEJ
Uchwalony przez Zarząd Główny
Związku Emerytów i Rencistów Straży Granicznej
w dniu 11.11.2012 r.
uchwałą nr 5/2012
( Plik do pobrania:
)
Rozdział 1
Postanowienia ogólne.
§ 1.
- Działając na podstawie § 31 ust. 9 w zw. z § 32 ust.1 Statutu Stowarzyszenia "Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej" uchwala się Regulamin pracy Zarządu Głównego Związku Emerytów i Rencistów Straży Granicznej (zwany dalej "Regulaminem").
- Regulamin określa:
- 1) sposób funkcjonowania i zadania Zarządu Głównego oraz Prezydium Zarządu Głównego Związku Emerytów i Rencistów Straży Granicznej,
- 2) zadania i zakresy czynności dla poszczególnych osób funkcyjnych pochodzących z wyboru,
- 3) zasady powoływania komisji i stanowisk,
- 4) procedurę uzgadniania i podejmowania uchwał.
- Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- 1) Związek – Związek Emerytów i Rencistów Straży Granicznej,
- 2) Statut – Statut Związku,
- 3) ZG – Zarząd Główny Związku,
- 4) Prezydium ZG – Prezydium Zarządu Głównego Związku,
- 5) GKR – Główna Komisja Rewizyjna Związku,
- 6) Komisja ZG – Komisja Problemowa Zarządu Głównego,
- 7) Prezes – Prezes Związku,
- 8) Wiceprezes OP – wiceprezes ds. organizacyjno-prawnych Związku,
- 9) Wiceprezes FG – wiceprezes ds. finansowo-gospodarczych Związku,
- 10) Sekretarz – Sekretarz Generalny Związku,
- 11) Skarbnik – Główny Skarbnik Związku.
§ 2.
- ZG jest naczelną władzą wykonawczą Związku w okresie między Zjazdami Krajowymi.
- ZG działa poprzez organa: kolegialne i jednoosobowe.
- Kolegialnymi organami ZG są:
- 1) Prezydium ZG,
- 2) Komisja ZG.
- Jednoosobowymi organami ZG są:
- 1) Prezes,
- 2) Skarbnik.
Rozdział 2
Sposób funkcjonowania i zadania ZG.
§ 3.
- Zasady zwoływania i częstotliwość odbywania posiedzeń ZG określa § 32 Statutu.
- Projekt porządku dziennego obrad, formę posiedzenia, termin, miejsce (dla posiedzenia plenarnego) określa Prezydium ZG.
- Posiedzeniom ZG przewodniczy Prezes lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
- Posiedzenia ZG są protokołowane.
- Członkowie ZG nieobecni na posiedzeniu mogą zaprezentować swoje stanowisko w rozpatrywanych kwestiach w formie pisemnej, w tym elektronicznej.
- Nieobecność na posiedzeniu członkowie ZG usprawiedliwiają u Prezesa prowadzącego posiedzenie.
- W posiedzeniu ZG mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni goście.
- W okresie między posiedzeniami plenarnymi ZG może uzgadniać i podejmować uchwały drogą elektroniczną wg procedury opisanej w rozdziale 6 niniejszego regulaminu.
§ 4.
- Zakres działania ZG określa § 31 Statutu.
- Do wyłącznej kompetencji ZG należy w szczególności:
- 1) zwoływanie Zjazdu Krajowego,
- 2) zatwierdzanie rocznych preliminarzy budżetowych ZG oraz jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych Związku nie zastrzeżonych dla innych władz,
- 3) zatwierdzanie wieloletnich programów i planów działania Związku,
- 4) powoływanie komisji oraz ustalanie ich składów osobowych i regulaminów,
- 5) wybór członków Prezydium ZG,
- 6) ustanawianie i znoszenie jednostek terenowych Związku,
- 7) zawieszanie w czynnościach Zarządów Regionów i ustanawianie - do czasu wyborów - tymczasowych komisarycznych Zarządów Regionów,
- 8) wydawanie legitymacji członkowskich Związku oraz przyznawanie certyfikatów dla regionów Związku,
- 9) zatwierdzanie regulaminów organizacyjnych Związku nie zastrzeżonych dla innych władz,
- 10) udzielanie wyróżnień określonych w § 50 Statutu i nadawanie tytułów,
- 11) ustalanie zasad opłacania oraz wysokości wpisowego i składek członkowskich,
- 12) ustalanie wzorów deklaracji, znaku, legitymacji oraz odznak i pieczęci Związku oraz zasad ich używania,
- 13) decydowanie o innych sprawach mających znaczenie dla rozwoju i działalności
Związku, a nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych władz.
- Plany działalności i budżety Związku, w tym tematyka oraz terminy posiedzeń ZG i Prezydium ZG, przyjmowane są w drodze uchwał na pierwszym posiedzeniu w danym roku.
- Prezes może przydzielić członkowi ZG indywidualne zadanie związane z celami Związku lub kompetencjami ZG.
- Wyniki pracy ZG i Prezydium ZG, w tym treści podejmowanych uchwał, mogą być
prezentowane w wewnętrznych publikatorach Związku oraz na stronie internetowej.

Rozdział 3
Kompetencje i tryb pracy Prezydium ZG.
§ 5.
- Zasady zwoływania i częstotliwość odbywania posiedzeń Prezydium ZG określa § 33 ust. 6 Statutu.
- Projekt porządku obrad, formę posiedzenia, termin, miejsce (dla posiedzenia plenarnego) ustala Prezes.
- Posiedzeniom Prezydium ZG przewodniczy Prezes lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
- Posiedzenia Prezydium ZG są protokołowane.
- Członkowie Prezydium ZG nieobecni na posiedzeniu mogą zaprezentować swoje stanowisko w rozpatrywanych kwestiach w formie pisemnej, w tym elektronicznej.
- Nieobecność na posiedzeniu członkowie Prezydium ZG usprawiedliwiają u prowadzącego posiedzenie.
- W posiedzeniu Prezydium ZG mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni goście.
- W okresie między posiedzeniami plenarnymi Prezydium ZG może uzgadniać i podejmować uchwały drogą elektroniczną wg procedury opisanej w rozdziale 6 niniejszego regulaminu.
§ 6.
- Prezydium ZG działa w pełnym zakresie uprawnień ZG poza sprawami określonymi w § 33 ust. 4 Statutu, które są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji ZG.
- Do kompetencji Prezydium ZG należy w szczególności:
- 1) reprezentowanie Związku na zewnątrz,
- 2) rozpatrywanie i opiniowanie rocznych preliminarzy budżetowych ZG oraz jednostkowych i zbiorczych sprawozdań finansowych Związku,
- 3) powoływanie na wniosek prezesa Związku komisji lub zespołów dla rozwiązywania określonych problemów w działalności Związku oraz określanie ich zakresu działania i składu osobowego,
- 4) koordynowanie działalności statutowej, a także działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
- 5) inspirowanie i koordynowanie działalności Zarządów Regionów,
- 6) podział środków uzyskanych z działalności Związku na poszczególne dziedziny działalności statutowej,
- 7) zatwierdzanie kalendarza imprez o charakterze ogólnopolskim Związku,
- 8) rozpatrywanie spraw i materiałów wnoszonych na posiedzenia ZG,
- 9) rozpatrywanie jednostkowych wniosków finansowych nie wynikających z okresowych preliminarzy budżetowych Związku, kredytów, dotacji, pożyczek i innych form pomocy materialnej lub rzeczowej,
- 10) wnioskowanie do GKR o przeprowadzenie kontroli lub oceny spraw i problemów tego wymagających,
- 11) zarządzanie majątkiem i funduszami Związku,
- 12) rozdział zadań pomiędzy wiceprezesów.
- Prezes może przydzielić członkowi Prezydium ZG indywidualne zadanie związane z celami Związku lub kompetencjami Prezydium ZG.

Rozdział 4
Zadania i zakresy czynności
dla poszczególnych osób funkcyjnych pochodzących z wyboru.
A. Prezes
§ 7.
- Prezes kieruje pracami Związku w okresie między Zjazdami Krajowymi,
posiedzeniami ZG i Prezydium ZG, w zakresie ustalonym w § 34 Statutu.
- Do uprawnień i obowiązków Prezesa należy w szczególności:
- 1) reprezentowanie ZG na zewnątrz oraz składanie oświadczeń w imieniu Związku,
- 2) monitorowanie realizacji uchwał naczelnych władz Związku,
- 3) zwoływanie posiedzeń ZG i Prezydium ZG oraz określanie ich porządku dziennego,
- 4) składanie - w imieniu ZG - sprawozdań Zjazdowi Krajowemu,
- 5) składanie ZG sprawozdań z działalności Prezydium ZG,
- 6) składanie - łącznie ze skarbnikiem ZG - oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Związku oraz udzielanie pełnomocnictw,
- 7) wnioskowanie do ZG o powołanie komisji dla rozwiązywania określonych problemów w działalności Związku,
- 8) wnioskowanie do ZG o zatrudnienie i ustalenie wynagrodzenia lub zwolnienie osoby biegłej w pracach związanych z prawidłowym funkcjonowaniem Związku,
- 9) wykonywanie zadań powierzonych mu przez ZG lub Prezydium oraz wynikających z odrębnych regulaminów,
- 10) nadzór i współpraca przy opracowywaniu Newsletterów i strony internetowej.
- O podjętych decyzjach mających znaczenie dla działalności Związku Prezes niezwłocznie informuje ZG i Prezydium ZG.
- W razie nieobecności Prezesa zastępuje go jeden z upoważnionych wiceprezesów.
B. Wiceprezes
ds. Organizacyjno-prawnych
§ 8.
Wiceprezes OP:
- 1) koordynuje, inspiruje i nadzoruje działalność Związku w zakresie spraw organizacyjnych, regulaminowych oraz w obszarze stowarzyszeń, współpracy i promocji Związku,
- 2) współpracuje z organami administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz instytucjami i podmiotami gospodarczymi w celu tworzenia warunków dla działalności członków i rozwoju Związku,
- 3) współpracuje z Zarządami Regionów i członkami Związku,
- 4) opracowuje materiały programowe (plany, analizy, oceny, wnioski),
- 5) zbiera i opracowuje wnioski dotyczące propozycji zmian w Statucie i regulaminach organizacyjnych,
- 6) współpracuje z pokrewnymi federacjami, organizacjami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie upoważnienia określonego przez prezesa,
- 7) koordynuje i wykonuje prace przygotowawcze w zakresie:
- a) opiniowania materiałów kierowanych na posiedzenie Prezydium ZG i ZG oraz
przygotowanie projektów porządku dziennego obrad tych organów,
- b) uzgadniania treści protokołów z posiedzeń Prezydium ZG i ZG,
- c) nadzoru nad przygotowaniem sprawozdań z działalności Związku,
- d) opiniowania wniosków dotyczących powoływania komisji,
- 8) nadzoruje i ściśle współpracuje z sekretarzem w zakresie jego działalności,
- 9) wykonuje inne zadania zlecone przez ZG i Prezesa.
C. Wiceprezes
ds. Finansowo-gospodarczych
§ 9.
Wiceprezes FG:
- 1) tworzy warunki (organizacyjne, logistyczne, finansowe) dla realizacji uchwał i decyzji naczelnych władz Związku,
- 2) koordynuje i nadzoruje działalność komisji powołanych dla rozwiązywania określonych problemów w działalności Związku,
- 3) współpracuje z GKR,
- 4) inicjuje działalność popularyzatorską i informacyjną,
- 5) opracowuje materiały do Newsletterów i strony internetowej,
- 6) podejmuje decyzje finansowe oraz wykonuje czynności decyzyjne na mocy uprawnień nadanych przez Prezesa,
- 7) inspiruje działalność ZG zmierzającą do poprawy sytuacji finansowej Związku,
- 8) nadzoruje i ściśle współpracuje ze skarbnikiem w zakresie jego działalności,
- 9) wykonuje inne zadania zlecone przez ZG i Prezesa.
D. Sekretarz
§ 10.
- Sekretarz organizuje pracę oraz prowadzi dokumentację ZG i Prezydium ZG.
- Realizuje zadania określone w Regulaminie pracy ZG oraz zlecone przez Prezesa lub wiceprezesa OP w zakresie upoważnienia.
- Do uprawnień i obowiązków Sekretarza należą:
- 1) opracowywanie projektów rocznych planów pracy dla ZG i Prezydium ZG,
- 2) opracowywanie projektów porządku obrad ZG i Prezydium ZG oraz harmonogramu ich realizacji i czuwanie nad właściwą ich realizacją,
- 3) przygotowywanie materiałów na posiedzenia ZG i Prezydium ZG,
- 4) niezwłoczne sporządzanie protokołów z posiedzeń ZG i Prezydium ZG,
- 5) powiadamianie członków ZG i Prezydium ZG o formie, terminach i miejscu posiedzeń ZG i Prezydium ZG w terminie określonym w Statucie,
- 6) przesyłanie do jednostek terenowych uchwał i innych dokumentów, będących przedmiotem obrad lub wynikających z potrzeb ZG,
- 7) ewidencjonowanie uchwał i innych dokumentów ZG i Prezydium ZG,
- 8) przygotowywanie wyjaśnień i odpowiedzi na pytania i skargi kierowane do ZG,
- 9) prowadzenie dokumentacji związanej z zatrudnieniem pracowników w ZG,
- 10) przygotowywanie dokumentacji aktualizacyjnej do KRS,
- 11) ewidencjonowanie i czuwanie nad prawidłowym obiegiem korespondencji wchodzącej i wychodzącej,
- 12) współpraca z rzecznikiem Związku przy opracowywaniu Newsletterów i redakcji strony internetowej Związku.
E. Skarbnik
§ 11.
- Skarbnik łącznie z Prezesem odpowiada za księgowość i gospodarkę finansową, a wszczególności:
- 1) prowadzi ewidencję księgowo-finansową ZG zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości,
- 2) inicjuje i koordynuje działania zapewniające przestrzeganie obowiązujących przepisów w sprawach finansowych Związku,
- 3) współpracuje z GKR,
- 4) przygotowuje preliminarze budżetowe ZG,
- 5) przygotowuje materiały, oceny i analizy w sprawach finansowych Związku,
- 6) sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- 7) składa oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych Związku oraz udziela pełnomocnictw łącznie z prezesem Związku,
- 8) podpisuje wspólnie z Prezesem inne dokumenty finansowe.
- Skarbnik ma prawo wstrzymać realizację decyzji finansowej niezgodnej z obowiązującymi przepisami, informując o tym niezwłocznie prezesa Związku.
F. Członkowie ZG i Prezydium ZG
§ 12.
Członkowie ZG i Prezydium ZG biorą udział w podejmowaniu decyzji przez ZG i Prezydium ZG, a w szczególności:
- 1) biorą czynny udział w posiedzeniach ZG i Prezydium ZG,
- 2) wyjaśniają powody i uzasadniają potrzeby podjęcia określonych uchwał i decyzji
przez ZG i Prezydium ZG członkom macierzystych Regionów,
- 3) uczestniczą w uroczystościach państwowych i środowiskowych z upoważnienia ZG oraz w miejscu zamieszkania,
- 4) bieżąco informują władze naczelne Związku o problemach i trudnościach w Regionach Związku,
- 5) aktywnie uczestniczą w działalności publicystycznej poświęconej sprawom będącym przedmiotem zainteresowania ZG i Prezydium ZG,
- 6) wnikliwie rozpatrują wnioski, prośby i zażalenia członków Związku wpływające do ZG i Prezydium ZG,
- 7) podejmują współpracę i udzielają pomocy nowo powstającym Regionom Związku.
Rozdział 5
Zasady powoływania komisji.
§ 13.
- Do wykonania określonych zadań ZG może powołać ze swojego składu komisję.
- Komisje ZG powoływane są w wyborach jawnych.
- Skład komisji może być uzupełniony o osoby nie wchodzące w skład ZG, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą zapewnienia właściwego wykonania zadania przez komisję.
- W uchwale o powołaniu komisji określa się:
- 1) skład komisji,
- 2) zadania komisji,
- 3) uprawnienia członków komisji,
- 4) czas działania komisji,
- 5) formę sprawozdania z pracy komisji.
- Prezydium ZG może dokonywać zmian w składzie komisji.
- Prezydium ZG może odwołać członka komisji, który nie uczestniczy w jej pracach.
§ 14.
- Komisje spełniają dla ZG funkcje pomocniczo-opiniodawcze, nie mogą podejmować żadnych decyzji ani formułować wiążących zaleceń pod adresem członków i władz Związku lub Regionu.
- Dokumenty sprawozdawcze komisji mają charakter opiniodawczy i pomocniczy przy
podejmowaniu uchwał przez ZG i Prezydium ZG.
Rozdział 6
Procedura uzgadniania i podejmowania uchwał.
§ 15.
- Stosownie do § 23 ust. 1 Statutu uchwała jest podstawową formą podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach kierowania Związkiem.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje wszystkim członkom Związku oraz władzom związkowym wszystkich szczebli.
- Uchwały ZG i Prezydium ZG są uzgadniane i podejmowane na posiedzeniach plenarnych, a w okresach między posiedzeniami - drogą elektroniczną przy wykorzystaniu internetu.
- Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, jeżeli Statut nie stanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
- Przyjętą przez ZG lub Prezydium ZG uchwałę Sekretarz w ciągu 7 dni od jej uchwalenia publikuje na stronie internetowej w celu zapoznania z jej treścią wszystkich członków Związku. Odstępstwo od tej zasady możliwe jest na podstawie decyzji Prezydium ZG lub Prezesa, jeżeli przemawia za tym istotny interes Związku. Decyzja taka powinna być zapisana w protokole z posiedzenia ZG lub Prezydium ZG.
§ 16.
Proces legislacyjny podejmowania uchwał przez ZG lub Prezydium ZG składa się z następujących etapów:
- Zgłoszenie do Prezydium ZG lub Prezesa problemu wymagającego, według wnioskodawcy (wnioskodawców), rozstrzygnięcia w formie uchwały ZG lub Prezydium ZG.
- Przygotowanie wstępnego projektu uchwały przez wnioskodawcę (wnioskodawców).
- Opiniowanie wstępnego projektu uchwały przez Prezydium ZG lub wyznaczonych przez Prezesa członków ZG.
- Procedowanie nad wstępnym projektem uchwały przez wnioskodawcę (wnioskodawców) i członków ZG lub Prezydium ZG pod nadzorem Sekretarza (wnoszenie poprawek i autopoprawek).
- Opracowanie ostatecznego kształtu projektu uchwały i ewentualnie projektów alternatywnych, jeżeli podczas procedowania wskazanego w ust. 4 nie osiągnięto porozumienia.
- Głosowanie nad projektem (projektami) uchwały w sposób określony w załączniku nr 1 do Regulaminu.
§ 17.
- Prawidłowo skonstruowana uchwała składa się z następujących elementów:
- 1) tytuł, w skład którego wchodzi:
- a) nazwa organu podejmującego uchwałę (odpowiednio: Uchwała Zarządu Głównego Związku Emerytów i Rencistów Straży Granicznej lub Uchwała Prezydium Zarządu Głównego Związku Emerytów i Rencistów Straży Granicznej),
- b) numer uchwały,
- c) data uchwalenia /podjęcia uchwały,
- d) określenie w sposób zwięzły przedmiotu uchwały rozpoczynające się od wyrazów: "w sprawie…" , albo: "uchwała o zmianie uchwały … (tytuł uchwały)",
albo: "uchwała zmieniająca uchwałę … (tytuł uchwały)", albo: "uchwała o
zmianie uchwał …(tytuły zmienianych uchwał)",
- 2) podstawa prawna, rozpoczynająca się od wyrazów: "Na podstawie",
- 3) treść merytoryczna uchwały wraz z informacją o załączniku (załącznikach) do uchwały,
- 4) przepisy końcowe:
- a) uchylające, jeżeli uchwała reguluje na nowo dziedzinę spraw uprzednio unormowaną przez inny akt (są to przepisy informujące o wygaśnięciu mocy obowiązującej tego aktu),
- b) o sposobie ogłoszenia uchwały,
- c) o wejściu w życie uchwały,
- 5) wskazanie w razie potrzeby osób odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
- 6) podpisy Sekretarza i Prezesa, ich pieczęcie oraz pieczęć urzędowa ZG lub Prezydium ZG na oryginale uchwały, a na jej kopii - pieczęć: "za zgodność z oryginałem" i podpis Sekretarza,
- 7) rozdzielnik wskazujący liczbę egzemplarzy podjętej uchwały i jej adresatów.
- Treść uchwały powinna w sposób precyzyjny i zrozumiały dla adresatów określać problem, czy zagadnienie będące przedmiotem uchwały, przy zachowaniu zasady niepowtarzania treści przepisów z innych aktów normatywnych.
- Załącznik do uchwały posiada status integralnej jej części, czyli jest tą uchwałą.
- Uzasadnienie do uchwały – wyjaśniające w niektórych przypadkach potrzebę jej uchwalenia i zamieszczane na końcu tekstu (poniżej podpisów Sekretarza i Prezesa oraz rozdzielnika) – nie stanowi integralnej części uchwały, czyli nie jest tą uchwałą.
§ 18.
Regulamin został uchwalony przez ZG w dniu 11.11.2012 roku - uchwała nr 5/2012 i
obowiązuje od dnia 17.11.2012 r.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Pracy ZG ZEiRSG, określający sposób głosowania
przy podejmowaniu uchwał.
§ 1.
- Procedura bezpośredniego głosowania nad projektami uchwał podczas posiedzeń plenarnych zwoływanych w trybie statutowym jest podstawową i powszechnie znaną formą podejmowania decyzji przez ZG i Prezydium ZG.
- Przebieg głosowania nad projektami uchwał i jego wyniki dokumentuje się w protokole z posiedzenia ZG lub Prezydium ZG, a oryginały dokumentów zawierających treści podjętych uchwał dołącza się do protokołu jako załączniki.
- Dopuszcza się możliwość zaprotokołowania treści podjętej uchwały bezpośrednio w protokole z posiedzenia ZG lub Prezydium ZG, jeżeli wiadomo, iż uchwała nie będzie kopiowana i rozsyłana do terenowych jednostek organizacyjnych Związku. Decyzję w tym zakresie podejmuje przewodniczący posiedzenia.
§ 2.
- ZG i Prezydium ZG mogą podejmować uchwały poprzez głosowanie przy wykorzystaniu internetu i poczty elektronicznej, jeżeli treści projektów tych uchwał zostały uzgodnione wg procedury wskazanej w § 16 niniejszego Regulaminu.
- Głosowanie elektroniczne zarządza Prezes lub osoba przez niego upoważniona (np. Wiceprezes, czy Sekretarz), a przeprowadza się je według zasad określonych w § 3 niniejszego załącznika.
- Protokół z głosowania elektronicznego oraz treść podjętej w tym trybie uchwały podłącza się do protokołu najbliższego plenarnego posiedzenia ZG lub Prezydium ZG oraz odnotowuje się w nim, że uchwała została przyjęta w określonej dacie poprzez głosowanie przy wykorzystaniu internetu i poczty elektronicznej.
- Uchwały podejmowane w niniejszym trybie nie mogą dotyczyć spraw wymagających
tajności głosowania.
§ 3.
Sposób głosowania elektronicznego:
- Prezes lub osoba przez niego upoważniona wysyła drogą internetową na adresy poczty
elektronicznej pozostałych członków ZG lub Prezydium ZG e-maila zawierającego:
- 1) powiadomienie o rozpoczęciu procedury głosowania elektronicznego nad uchwałą nr ... w sprawie ... (tytuł uchwały), określające również termin zakończenia głosowania,
- 2) treść uzgodnionego już wcześniej projektu uchwały (lub projektów alternatywnych,
jeżeli nie osiągnięto porozumienia),
- 3) załącznik do projektu uchwały w postaci karty do głosowania według wzoru poniżej (w przypadku alternatywnych projektów uchwały każdy z nich powinien mieć odrębną kartę do głosowania).
- Czas przeznaczony na głosowanie, określony przez Prezesa lub osobę upoważnioną, powinien zawierać się w przedziale od 3 do 7 dni kalendarzowych.
- Członek ZG lub Prezydium ZG, po zapoznaniu się z treścią uchwały, wpisuje swoją decyzję w odpowiednim miejscu na karcie do głosowania i odsyła ją na adres e-mailowy Prezesa lub osoby zarządzającej głosowanie.
- W razie konieczności głosowania nad dwoma (lub więcej) projektami uchwały, najpierw głosuje się nad projektem głównym, wskazanym przez Prezesa lub osobę zarządzającą głosowanie, a następnie w razie potrzeby nad projektami alternatywnymi.
- Prezes lub osoba zarządzająca głosowanie sporządza protokół głosowania elektronicznego, który w wersji Word lub PDF rozsyła do wszystkich członków ZG lub Prezydium ZG. W protokole tym, oprócz wskazania, co było przedmiotem głosowania elektronicznego, kiedy ono się odbyło, ile osób w nim uczestniczyło i jaki jest wynik głosowania, należy zamieścić wykaz głosujących i sposób, w jaki zagłosowali (będzie to spełniało wymóg jawności głosowania, nakazany w § 23 ust. 1 Statutu).

Miejscowość, (data) ...................
KARTA DO GŁOSOWANIA ELEKTRONICZNEGO -
ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY ZARZĄDU GŁÓWNEGO (PREZYDIUM ZG) ZEiRSG
NR …......./...........
W SPRAWIE (tytuł uchwały)..................................................................
Rodzaj czynności |
Miejsce wstawienia znaku "X" |
Głosuję za uchwałą
| |
Głosuję przeciw uchwale
| |
Wstrzymuję się od głosu
| |
.......................................................................................................................................
nazwisko i imię głosującego, data głosowania
Instrukcja głosowania
Proszę wstawić w odpowiedniej rubryce znak "X" obok jednego z napisów, co będzie oznaczało akceptację treści zawartej w tym zapisie.
Uwaga: Pozostawienie karty bez znaku "X", bądź zamieszczenie w karcie więcej, niż jednego znaku "X" powoduje, że głos jest nieważny.